משקל: איך תציבו לעצמכם מטרות נכונות?

מאת מיטל הושמנד

פורסם בפורטל הבריאות Beok 

כל שנה מחדש, אנשים נוטים להבטיח לעצמם לרדת במשקל, או לשמור על משקל תקין ולהיכנס לכושר. אולם, הגדרה לא נכונה של המטרות עלולה להכשיל אותם בדרך.  איך מגדירים מטרות נכונות לשמירה על משקל והרזייה?

בדיוק בתקופה הזו של השנה, כל אחד מאיתנו עושה לעצמו תכניות לשנה החדשה. כל אחד מאיתנו חושב מה הוא רוצה שהשנה יהיה אחרת. אצל רובנו זה קשור גם למשקל ולגוף, וזה לא פלא, כי אחרי החגים אנשים רבים חשים סטרס מכך שהגזימו באכילה ומבטיחים לעצמם לצאת לדרך חדשה בכל מה שקשור לתזונה, משקל, כושר גופני ובאופן כללי – היחס לגוף שלנו.

הבעיה הראשונה שכולנו נתקלים בה, מבלי להיות מודעים לכך, ניצבת כבר בשלב התכנון. רובנו מבלבלים בין הגדרת “המטרה האמיתית” לבין הגדרת “הדרך”. וכשנכשלים בשלב התכנון, כמובן שהרבה יותר קשה להצליח בשלב הביצוע. תכנון לא נכון או לא ריאלי של הרזייה, אימוני כושר ושמירה על משקל תקין יביא לתוצאות לא מספקות בהמשך ויגרום לנו לתסכול.

מי מאיתנו לא שם לעצמו למטרה משהו כמו: “השנה אני רוצה לאכול הרבה פחות מתוק”, או “השנה אני חייב לעשות הליכות שלוש פעמים בשבוע”. בואו נהיה כנים עם עצמנו: אף אחד מאיתנו לא באמת רוצה לאכול פחות מתוק או להתאמץ ולפנות זמן ואנרגיה להליכות נמרצות. אלו הן “מטרות מוטעות”.

מדוע? פשוט מאוד, אם היתה גלולת פלא ששותים אותה והיא היתה נותנת לנו מיידית את התוצאות של הפחתה בצריכת המתוקים או הגברת הפעילות הגופנית – כולנו היינו לוקחים אותה! היינו לוקחים אותה כי היא מקצרת לנו את הדרך אל מה שאנחנו באמת רוצים.

המטרות האמיתיות שלנו הן להקטין את מימדי הגוף, לעצב ולחטב אותו, לשמור על משקל תקין, או לשפר את המצב הבריאותי של הגוף שלנו. כלומר, הפחתת המתוקים או הגברת הפעילות הגופנית בכלל דרכים (שלא לומר דרכים די ארוכות ומאתגרות) שנועדו להביא אותנו למטרה, ולא המטרות עצמן.

“למה כל כך חשוב להבדיל בין מטרה לבין דרך?

כי יש לזה שתי משמעויות רלוונטיות מאוד להצלחה או לכישלון של התכנית שלנו”

משקל תקין, תזונה וכושר: מוטיבציה וגמישות הן מילות המפתח
למה כל כך חשוב להבדיל בין “מטרה” לבין “דרך”? כי יש לזה שתי משמעויות רלוונטיות מאוד להצלחה או לכישלון של התכנית שלנו:

מוטיבציה – מילת המפתח של העידן שלנו היא “מוטיבציה”. כולנו היינו רוצים שיהיה לנו כמה שיותר מהמצרך הנדיר הזה. אז הנה כלי שיעזור לכם לגייס את המוטיבציה במקומות שאתם צריכים אותה. המוטיבציה שלנו עולה כאשר אנו נעים לכיוון רווח מסוים, לכיוון משהו שיעשה לנו טוב. אם המטרה מוגדרת בטעות כ”הפחתת מתוקים”, אז ברור שזה בכלל לא רווח. להיפך, זה מחיר די גדול ואף אדם שפוי לא יגייס מוטיבציה שתניב לו תשלום מחירים.

בשביל לגייס מוטיבציה צריך שהמטרה תוגדר לפי הרווח שמחכה לנו בהשגתה. זו יכולה להיות ההרגשה הקלילה שנרגיש כשנקום בבוקר רזים יותר, או אולי ההרגשה הנעימה של לקנות בגדים שמחמיאים לגזרה החדשה שלנו. מטרות כאלה, מיד עושות חשק להתחיל כבר את השינוי – או במילים אחרות – מיד מעוררות את המנוע האנרגטי שבנו שנקרא “מוטיבציה”.

גמישות – כמו שמוטיבציה היא שם המשחק בעידן שלנו, כך גם הגמישות. העידן שבו אנו חיים הוא מהיר ודינמי ולא ניתן להתקדם בו בהצלחה מבלי להיות גמיש ובעל יכולת לשנות ולהשתנות. ברגע שהמטרה מוגדרת בטעות כ”הפחתת מתוקים”, אזי יש לנו אפס גמישות. כי או שאכלנו הרבה מתוק או שלא, אין פה מקום לשינויים והתאמות. ומה קורה אז?

ברגע הראשון שבו נאכל מתוק בכמות שלא רצינו, מייד לא עמדנו במטרה, ואנחנו נכשלים בתכנית ונוטשים אותה. לעומת זאת, אם נגדיר את המטרה כ”הקטנת מימדי הגוף שלנו”, אז יש המון דרכים לעשות זאת, ונפתחות המון אפשרויות למציאת אסטרטגית ההצלחה הפרטית שלנו.

הנה דוגמא מהחיים: אני מכירה באופן אישי בחור לא צעיר (הוא כבר סבא, למעשה), שמאוד אוהב מתוק משחר ילדותו. הוא יודע שזה לא הכי בריא בעולם, ובכל זאת הוא בדעה צלולה בוחר להתפנק עם מתוק. יחד עם זאת, הוא גם אוהב להסתובב עם מימדי גוף מחמיאים וחטובים ולשם כך הוא יוצא לריצת בוקר ספורטיבית וארוכה מידי בוקר. זו הדרך שהוא מצא לעצמו וזה מה שהוא מוכן לשלם כדי ליהנות מכל מה שמתאים לו.


אז הפעם, כאשר אתם עושים את התכניות לשנה החדשה, השקיעו מחשבה ותשומת לב כבר בשלב התכנון ובדקו:

  • האם “המטרה” מוגדרת נכון לפי הרווח שאתם רוצים להשיג, ושכבר המחשבה על זה עושה לכם חשק להתחיל.
  • האם “הדרך” מוגדרת נכון לפי הוויתור או המחיר שאתם מוכנים לשלם.

    כאמור, הקפידו להכין מראש יותר מדרך אחת אפשרית, כי הגמישות לנוע ולנסות את הדרכים היא זו שתאפשר לכם למצוא את הדרך הייחודית שמתאימה בדיוק לכם.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עכשיו בלחיצה:

שתפו בפייסבוק
שתפו בגוגל פלוס
שתפו בלינקדאין